torsdag 3 mars 2011

Innovationsstrategi för life-science saknas



Formulärets överkant
http://imageceu1.247realmedia.com/0/default/empty.gif
http://imageceu1.247realmedia.com/0/default/empty.gif http://imageceu1.247realmedia.com/0/default/empty.gif



Innovationsstrategi för life-science saknas
Allan Larsson, Akbar Seddigh och Göran Lindström.

Regeringen har tidigare uttalat att Sverige ska ha en innovationsstrategi. I paneldiskussionen efterlyste Allan Larsson, styrelseordförande Lunds universitet, en specifik innovationsstrategi för life science.
 

– Det är skillnad på it, bilar och läkemedel och det måste märkas i innovationsstrategin. Utan en innovationsstrategi för life science-sektorn blir Sverige ett land som endast är bra på forskning. Innovationsdelen saknas, säger Allan Larsson.

Jan Björklund gav honom inget entydigt svar.
– Jag är beredd att lyssna på branschens åsikter till att börja med, säger han.

Under paneldiskussionen hördes mothugg om Jan Björklunds kommentar kring den så kallade svenska paradoxen; att investeringarna i forskning och utveckling är stora, men att vi inte får ut tillräckligt mycket för pengarna.

– Vet vi det? Och vad menar vi med att vi får ut för lite? Det är en sak att räkna nystartade företag, men nyttiggörande av forskning är mer än så, till exempel konsultverksamhet där kompetenser från akademin utnyttjas av industrin. Det behövs nya studier för att klargöra det, sa Göran Lindström, universitetslektor i industriell teknik vid Uppsala universitet, som studerar innovationsprocesser och akademiskt entreprenörskap.

Göran Lindström gav även åhörarna några konkreta tips för en lyckad kommersialisering:
 

Hitta kunder tidigt och arbeta med kundfinansiering.

– Den bästa finansieringen i ett utvecklingsprojekt är kundpengar. Att en kund har satsat pengar i projektet är också ett starkt argument när man vänder sig till riskkapital, säger Göran Lindström.

Ha en ”snåländsk attityd”.
– De som tidigt har en snål och tight attityd till sin verksamhet lyckas väldigt bra. Sälj tidigt så mycket som möjligt, minimera fasta kostnader, använd mjuka pengar och andras resurser.

Identifiera affärens kärna och håll hårt i den.
– Vad är det ni kan göra som ingen annan kan? Det mejslas fram efterhand när ni utvecklar produkten, i symbios med kunder och marknad.

Utveckla tidigt en tydlig exploateringsstrategi.

– Världsmarknaden är ointressant för ett nystartat företag, den är bara en indikation på behovet. Det intressanta är den första kunden, första ordern, kanske en partner.
 

Förändringsvilja.
– En affärsidé är aldrig mer än en bra hypotes; den måste hela tiden testas, omprövas och utvecklas. Du måste hela tiden vara beredd att förkasta din affärsidé och utveckla en ny.

Sara Nilsson

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar