onsdag 23 februari 2011

Skapa grund o utveckling i små företag genom design management

I ett arbete vid mälardalens högskola av Karin Arrelöv o Tomas Östman, 2002, beskrivs avsaknaden av en plattform och identitet som viktiga faktorer för att kunna öka konkurrenskraften, i ett litet företag. Andra viktiga faktorer finns oxå. 
Konkurrenskraft kan byggas genom att arbeta med företagets helhetssyn, grundläggande värderingar, synsätt, affärsidé, strategier, produkter m m. Att integrera delarna o smälta samman dessa till en helhet är en del av konsten. 


Kotler, 2000, skrev:
"Design is a potent strategic tool that companies can use to gain a sustainable competitive advantage. Yet most companies neglect design as a strategic tool. What they don´t realise is that good design can enhance products, environment, communications and corporate identity"


Att nå framgång med design som en strategisk resurs kräver, enligt Lisbeth Svengren 1995, ett förhållningssätt som innehåller:

  • En övergripande vision om hur tingen kan göra tillvaron eller arbetet bättre, enklare, roligare etc.
  • En estetisk känsla 
  • En estetisk känsla för tingen
  • Kurage och handlingskraft

Betydelsefullt att lära känna sitt eget företag o ställa relevanta frågor:
  • Vem är jag/vi ?
  • Vad gör jag/vi ?
  • Hur gör jag/vi det ?
  • Vår visuella bild? - nu och i framtiden
  • Kommunikation - Förklara din produkt internt o externt
  • Image? - Hur uppfattas vi?


En förträfflig egen modell presenteras. Där kunden/användaren ständigt är i centrum. Väl värd er tid...


Som avslutning vill jag här lyfta fram något som arbetet refererar till, "lyckan är inte att nå sina mål, utan att ständigt vara på väg" detta sagt av Ingvar Kamprad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar