måndag 21 februari 2011

Varför utmana...

Glad över all snö o vinter i mellansverige. Ännu lite gladare över att hitta en del anteckningar/noteringar från mitt förra sååå intensiva liv. På den tiden 80- o 90-tal så var det en vida diskussion om design som begrepp o om man eventuellt kunde ekonomiskt bevisa designens ekonomiska nytta. Vem föll inte i den gropen, jovisst det gjorde ju jag, som dessutom "visste" att det gick att bevisa. Nobelpriset för detta var ju inte instiftat ännu, men vänta bara det kommer. Till viss del kan man kanske det, men som så många goda forskare numera klargjort så ska beslut tas på andra grunder o stor insikt har under senare delen av 90-talet o 2000-talet gjorts.
Ändå så var det en skön resa att göra, kanske blev man lite tokig(eller...), men lärorik. 


Nu när design management o innovation management vunnit acceptans som begrepp i den framtida produkt-, tjänste- o processutveckling o just snabbheten blir den vinnande motorn. Då kommer kraften att ha de mest upparbetade samarbeten med rätt partner att vara en faktor att räkna med. 


De unga designföretagen ska verkligen lycka till. De etablerade är bara att gratulera till ekonomisk  stabilitet.


Tänk att det skulle vara så märkligt att föra ihop design o marknadsföring till en faktor att räkna. Vågar nog säga att den numera är det, men nog en kvalificerad gissning mer än något annat.


Men visst var det en utmaning, när BAHCO hade möjligheten att rekrytera en med hyfsad utbildning o vilja att jobba klokt, mycket o både lära o förstå. Kul tid 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar