torsdag 24 februari 2011

Design har för oss utvecklats till en naturlig del i att skapa affärsvärden !

Det uttalade Bo Jonsson på Tedak AB i Eskilstuna i början av 2000-talet. Bo anser att design är receptet för att lyckas och att man då ska involvera detta tidigt i utvecklingsprocessen. Företaget har ökat lönsamheten och en del av detta kan tillskrivas design. Det har också förenklat service o underhåll på produkterna. 


Tedak AB i Eskilstuna satsade både stort o hårt på design. Det harmoniserar med våra mål och vi lägger sjusiffriga belopp på extern hjälp inom detta område. Redan i mitten på 90-talet hade företaget den första kontakten med en extern designer. Idag är design en naturlig del i företagets produktutveckling. Branschen har också upptäckt Tedak´s "nya" produkter. Ett bra exempel är det högvakuumaggregat för städning som det förr såldes 35-40 stycken per år av. Idag är årstakten 400-500 och ökningen beror till stor del på designen, enligt Bo.


Att utformningen har många mervärden blev också bevisat. Tillverkningskostnaden för aggregatet minskade med 10 procent.


Design har stor betydelse och kommer i framtiden att få en allt större betydelse. Hand i hand med det estetiska går funktionsdesign och även pris. Han tycker inte att det varit svårt att få styrelsen att förstå vikten av att satsa på design. Ledningen ställer upp på att bolaget ska satsa framåt. 


Redan 2002 fanns tydliga bevis på att satsningen lönat sig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar