torsdag 24 februari 2011

Design har blivit ett försäljningsargument och konkurrensmedel

Hörnell International AB har verkligen lyckats att kombinera funktion och design. Det vittnar inte minst ett flertal internationella designpris om. Det är Gagnefbolagets svetshjälm som blivit mycket uppmärksammad och som prisbelönats i USA och Europa. Utmärkelsen Svensk Form erhöll företaget 2003.


Det unika med svetshjälmen är en elektronisk enhet som gör att svetsglaset på hjälmen blir mörkt när man svetsar. Hörnell har arbetat med industridesign sedan 1995.


Och arbetet med design är ökat mer och mer och inte minst då antalet konkurrenter har ökat. 1980 var vi ensamma på värdsmarknaden. Idag finns ett 10-tal tillverkare av svetshjälmar varav tre är stora konkurrenter. Då har design blivit ett försäljningsargument och konkurrensmedel som vi lyckats bra med.


Industridesign har gjort vår produkt ännu mer attraktiv. Och det är en ypperlig möjlighet att förmedla budskapet i produkten. Ett arbete som alltid gjorts av externa industridesigners.


Att få utmärkelser för bra design är inget vi strävar efter men det har gett oss väldigt mycket uppsving. Och att design är lönsamt kan jag nog inte neka till även om jag inte kan ange någon siffra på hur lönsamt det är, säger Anders Grönberg då marknadschef på företaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar