torsdag 24 februari 2011

Vi ser industridesign som en strategisk resurs

De flesta i Sverige har någon gång hållt en skiftnyckel eller polygriptång i sin hand. Med största säkerhet var det ett Bahco-verktyg. Och troligen kände du hur rätt den låg i handen och hur bra den  tekniskt fungerade.


Kvalité, teknik och design har varit måtto för Bahco allt sedan företaget bildades i slutet på 1800-talet. Bahco är världsledande på ergonomiskt utformade handverktyg.


I början var design en happening, men sedan slutet på 1970-talet har vi jobbat strukturerat med produktdesign. Sedan dess ser vi industridesign som en strategisk resurs och ett helt naturligt inslag i vår produktutveckling.


Det förklara Conny Jansson 2003, och Conny är utvecklinschef o designansvarig på Bahco Tools i Enköping. Han klargör att industridesign i många fall är ett avgörande konkurrensmedel för företaget.


Ja, det är det som gör att vi har ytterligare en fördel jämfört med de konkurrenter som inte satsar på design. Och det behövs i en värld där pris och teknisk kvalité blir alltmer lika. Då sticker bra verktyg med bra design ut och ger oss fördelar. Designstrategin hos enköpingsföretaget har en stark inriktning mot ergonomi.


Det finns inga tecken på att det inte skulle vara lönsamt med design. Tvärtom. Det är en av anledningarna till framgångarna. Vi har en stark tro på industridesign som en strategisk resurs och framgångsrecept för företaget. Bahco har också hemfört ett antal meriterande utmärkelser i internationella designtävlingar.


I alla stora projekt på Bahco Tools är externa industridesigner inkopplade i ett mycket tidigt skede. I designprocessen ingår också samarbete med professionella yrkesmän som daglien använder företagets handverktyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar